Friday, 31 December 2010

kosong

 nothing..
dh x mampu wat pape..
saket sgt kt dalam..
='(

breakfast

pon2...danish2!!danish~ yesSSs,i love danish!





breakfast for today:Danish bread

This is a thin and soft white bread with the wheatgerm and fibre goodness of wholemeal. It is a truly white loaf with a delicious taste and texture you would expect from a Warburtons loaf.

hmmmmm, this is the only bread that i like..kih3..is it all?let us see more.( full of temptation tpi..xkan mkn roti kosong je kowt??haha)



this is a chicken...what she's doing there?i called her psycho chick-because she's a bit crazy, playing in the bowl with the stethoscope.kih2..what are we going to do with this psycho chick??(hmmm..ciapla ko!)

----------------------------------------------------------

after 15 minutes..
jeng..jeng..


haha..psycho chick inside..hmmm,nyummie..
so we are going to eat bread and soup..
nice lol;p



Thursday, 30 December 2010

aku ingin mencintaimu





Tuhan betapa aku malu
 atas semua yang Kau beri padahal diriku
 terlalu sering membuatMU kecewa 
entah mungkin karna ku terlena
 sementara Engkau beri aku kesempatan
 berulang kali agar aku kembali
 dalam fitrahku sebagai manusia 
untuk menghambakanMU 
betapa tak ada apa-apanya aku dihadapanMU 





 aku ingin mencintaiMU setulusnya,
 sebenar-benar aku cinta
 dalam do'a dalam ucapan 
dalam setiap langkahku
 aku ingin mendekatiMU selamanya 
sehina apapun diriku 
kuberharap untuk bertemu denganMU ya Rabbi






entah mungkin karna ku terlena
 sementara Engkau beri aku kesempatan
 berulang kali agar aku kembali
 dalam fitrahku sebagai manusia 
untuk menghambakanMU 
betapa tak ada apa-apanya aku dihadapanMU 






3x * aku ingin mencintaiMU setulusnya,
 sebenar-benar aku cinta
 dalam do'a dalam ucapan 
dalam setiap langkahku
 aku ingin mendekatiMU selamanya 
sehina apapun diriku 
kuberharap untuk bertemu denganMU ya Rabbi









p/s:: hayati lirik ni~fikir-fikirkanlah=D


serabut serabut serabai serabai lagi

what does the pattern of language use and language use variation tell you about the diglossic situation in the English multilingualism of Malaysia? What factors do you think explain the language use and variation at the macro and micro levels?
haishhh..this is one of the assignments that i have to do before the end of this winter break..i just started to understand the question..hik3..difficult rite??hurm..gilakkkkkk..help me..x paham weih..

special thanks

THIS POST  will be in bahasa...

mekaceh awk..gigi saye dh baek..alhamdulillah..thanks ats tips2 yg berguna itu. mmg awk patot jdi doc.dh pass dh.dengan izin Allah sye sudah kembali sembuh..

trima kasih jugak kepada yang mngambil berat akan diri ini,terutamanya yg memberi ucapan2 yg memberi semangat kepadaku utk ceria kembali seperti kanak-kanak riang..hehe=P

SeRabut SeraBai lagi

sad
sad
sad
sad
sad

"o Allah! give me strength and guidance" ='(



Wednesday, 29 December 2010

toothache

God sometimes hide the sun, He brought a thunder and lightning .We wondered, where the loss of the sun? He apparently replaces it with the beautiful rainbow .We may lost something in our lives or get musibah from Allah S.W.T.WHY IS IT SO?. Actually, there is a hidden agenda of what have Allah given us.Allah knows the best and  may replace something better after we lost something in our lives.That is why, sometimes, we may see a 'rainbow' instead of the sun.=)


and now..




I know, this is only a small pain that Allah wants to test my faith in Him..and i believe the pain that i feel right now is a kifarah of a sin that i have done in the past.There is always a hidden secret that ALLAH knows better than us.be patient, nuras!!


P/S:: chicken porridge is the best at this time..nyummie2..mari makan!!~

Tuesday, 28 December 2010

revival of a rhythm?



revival of a rhythm?? what do you understand? this is actually the theme for winter gathering 2010.why this amazing words are chosen to be the theme for this programme?

Hmm, let me tell all of you what I have understood from the perspective of Islam.This theme is closely related to the talks that we heard from the speakers during the gathering. 


Islam, Iman and Ihsan are three components that have been highlighted in the talks.


 As most of us know, rhythm is a beat which  is a very important  element to produce a melodious music or song. The rhythm here symbolises ISLAM, through which the three components that i have mentioned before are very important to beautify Islam.


 Hence, to revive Islam, we need to repent to Allah S.W.T , build a strong unity among ummah and ensure that Islam will be the ruler of the world like the era of khulafa' ar-Rasyidin and the prophet Muhammad S.A.W. May we can be like them-being a strong Ummah and have a strong faith in Allah.InsyaAllah

ukhwah

winter gathering 2010-izzah,tiqah, rinie, nuras, ira,faiza, nad
yana, didi, nani
i love this pic!!hopefully our ukhwah will everlast~ i pray we are together in jannah.insyaAllah=)
we should feel lucky to have friends who always remind us whenever we go astray or deviate from the right path.thanks to all of you.
this is fantasy-only in a drawing.credit to faiza and yana!
the real us..huhu
bersama kita mngejar mimpi
mencapai satu cita sejati
menggapai satu impian
yang kita bina bersama-sama.

L.I.F.E

have we ever thought what is actually that we need to find in our lives?what should we find so that our lives will be worthy and meaningful?
 have we ever thought where are we from and we are we going to next?
 REMEMBER THIS:we live only at once, therefore,  APPRECIATE IT!..we will feel the beautiful of our lives if we fulfil the demand of our Khaliq,the creator of human being-Allah S.W.T.
--------------------------------------------------------------
we are born to be an abid and  a khalifah.so, we are responsible to worship in Allah and remember that..
 our whole lives  are only for HIM.we are responsible to manage the world  according to HIS LAW and ensure that each and every single creation in the world is abided by HIS LAW and obey HIM as well. That is our real purpose of being in this world.it's not a hobby or tradition-- by which your dad did that, your grandfather did that, or your great grandparents did that.if you have thought that, you are definitely wrong.
to be a human being who understood and fulfil the purpose of Allah create us is not a choice but it is an obligation.we will come back to HIM one day.so, what else do we need? we only need HIS REDHA..

"O, SERENE SOUL!COME BACK TO YOUR LORD WELL-PLEASED(WITH HIM) AND WELL-PLEASING (HIM).SO, BE ONE OF MY SERVANTS AND ENTER MY GARDEN"
(al-Fajr, 89:27-30)

Kembali








kembali
menyusur hari
indah warna warni
ceria dan berseri


mencari
makna seribu erti
nikmat disyukuri
hikmahnya tersembunyi


semalam jadikan pengalaman
buat kita menyuluh jalan
mencari pedoman
hidup penuh kebahagiaan


hari esok hanya anganan
belum tentukan kesampaian
hari ini kita mulai
langkah penuh keazaman


berusaha
tabur budi dan jasa
bagai hiduo di dunia
kekal selamanya


beramal
bekal untuk ke sana
umpama hayat kita
esok sudah tiada


takkan mungkin kekal di sini
mana bisa menongkah langit
umpama pepohonan rendang
teduhan seorang pedagang


hanya saja kekal disana
bertemu yg Baqo' Pencipta
anugerah teristimewa
pada hati yg sejahtera


tanpa sinarMu kegelapan
derita ku rasa
di mana cahaya
sinar mentari menyuluh hidupku
bagai cahaya kebenaran


bersama kita mengejar mimpi
menuju satu cita sejati
menggapai seribu impian
yang kita bina bersama-sama

Monday, 27 December 2010

Allahu Ghayatuna


Dengan kalbu tenang

Kami mengorak langkah

Di Jalan Juang-Mu Allah

Demi Redha-Mu ya Allah

Dengan jiwa tabah

Mengharapkan barakah

Engkaulah puncak kasih

Yang kami dambakan

Lelah hilang

Contoh dari Rasul-Mu

Kasihnya mengisi kalbu

Dalam perjalanan ini

Allahu ghayatuna

Ar-Rasul qudwatuna

Al-Qur'an dusturuna

Al-jihad sabiluna

Allahu ghayatuna

Ar-Rasul qudwatuna

Al-Qur'an dusturuna

Al-jihad sabiluna

Al-mautu fi sabilillah asma amanina

Bila panji Islam dijulang

Insan sejagat berlindung

Di bawah lembayung Arasy-Mu

Rahmah Yang Agung

Madah iman

Bergema seluruh alam

Mengubat rindu hamba-Nya

Pada Mu Yang Maha Esa

Allahu ghayatuna

Ar-Rasul qudwatuna

Al-Qur'an dusturuna

Al-jihad sabiluna

Allahu ghayatuna

Ar-Rasul qudwatuna

Al-Qur'an dusturuna

Al-jihad sabiluna

Allah Matlamat kami

Ar-Rasul contoh kami

Al-Quran panduan kami

Al-jihad jalan kami

Allahu ghayatuna

Ar-Rasul qudwatuna

Al-Qur'an dusturuna

Al-jihad sabiluna

Al-mautu fi sabilillah asma amanina


mashaAllah..really meaningful.congrats!!=)

Faith (IMAN)

WINTER GATHERING- REVIVAL OF A RHYTHM

alhamdulillah, just arrived here in warwick after a week at sheffield for a winter gathering. insyaAllah , i'll share with all of you what i have learnt from the programme. 
Sesungguhnya IMAN membangkitkan sinar dalam akal, kerana hanya dari  KEYAKINAN HATI barulah kita bisa mengerti

Amir al-Mu'minin pernah berdialog dengan Zilib al-Yamani:

--> Adakah Amir al-Mu'minin pernah MELIHAT TUHAN??
=bagaimanakah aku MENYEMBAH sesuatu yang aku tidak lihat?
--> Bagaimana tuhan melihat dia?
= DIA tidak dapat dilihat oleh mata dan pandangan nyata..tetapi, KEWUJUDANNYA dijangkau oleh HATI dengan HAKIKAT KEIMANAN.
DIA DEKATdari segala sesuatu..tetapi tidak dapat DISENTUH.
Dia jauh..Namun,  DIA TETAP BERSAMA segala sesuatu.

p/s: how can we see Allah with our eyes if we cant see some of the evidences of HIS EXISTENCE,for example, the sun..think about it!! Allah will always with us, by our side if we believe and have FAITH in HIM.InsyaAllah=)



Wednesday, 22 December 2010

alhamdulillah

alhamdulillah, this is my third blog after all. will keep updating frequently insyaAllah.=D

for the rest of my life




I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time

I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you
I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you

And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together in jannah
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you
I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you
I know that deep in my heart

O ALLAH, I BELIEVE THAT YOU KNOW WHAT IS THE BEST FOR US
P/S:tulang rusuk xkan tertukar.itu janjiNya='(

ooopps

sory guys for da missing words and sentences from the post earlier. i dont know how to change the format because i got it somewhere and i just copy and paste it.so sorry, just hope that u get something from that article.=(

khuf during winter?

Wiped over our khuf, rukhsah during winter

i take this article from Abu Rufaydah.hopefully we'll understand about khuf especially  for those who like to travel a lot during winter.happy Hols!dont forget to buy me a souvenir , yeah!(at least a keychain=p hehe..) 

Apakah Khuf?
Khuf adalah stokin yang diperbuat daripada kulit yang berfungsi sebagai stokin dan digunakan untuk perjalanan jauh. Ianya digunakan secara meluas di kalangan orang Arab di zaman Rasulullah S.A.W. untuk memudahkan mereka bermusafir kerana ketahanannya untuk perjalanan yang jauh berbanding stokin.
Di atas fenomena pemakaiannya inilah syariat Islam telah membawa satu keringanan untuk pemakainya yang dapat memudahkan mereka untuk melakukan ibadah solat. Bagaimana?, iaitu Islam membenarkan mereka yang memakai khuf untuk menyapu air ke atasnya tanpa membukanya terlebih dahulu dan membasuh kaki ketika berwudhu dengan syarat-syarat tertentu! , ya, pemakai khuf hanya perlu menyapu air ke atasnya tanpa perlu membasuh kaki mereka, dan tanpa perlu membuka khuf tersebut! Alangkah indahnya Islam. Walau bagaimanapun untuk membuat penyapuan tersebut ada beberapa syarat yang perlu dipenuhi dan hanya boleh dilakukan dalam keadaan-keadaan tertentu sahaja.
Dalil keharusan menyapu khuf
Sebelum kita melihat lebih lanjut mengenai syarat-syarat dan cara-cara menyapu khuf, adalah lebih baik jika kita melihat apakah dalil yang membolehkan seseorang itu menyapu khuf. Antara dalil bagi keharusan menyapu khuf ialah: hadis Rasulullah S.A.W. yang telah diriwayatkan oleh Jarir bin Abdullah al-Bajili, katanya: Saya telah melihat Rasulullah S.A.W. mengambil wudhuk setelah menunaikan qadha hajat. Baginda telah berwudhu dan kemudiannya meyapu kedua khuf (yang dipakai oleh) baginda” (H.R. al-Bukhari, hadis no. 1478, Muslim, hadis no. 272).
Al-Mughirah bin Syu’bah juga ada meriwayatkan, katanya: “Ketika saya berada bersama Rasulullah S.A.W. ketika bermusafir, saya ingin membukakan khuf baginda, tetapi baginda melarangnya untuk baginda menyapunya”. ( H.R al-Bukhari, hadis no. 203, H.R. Muslim, hadis no. 274)
Syuraih bin Hani, pernah bertanyakan kepada Aisyah tentang cara baginda memakai khuf, beliau menceritakan: “Pergilah kepada Ali, beliau lebih tahu (daripadaku) tentang hal ini!, beliau pernah bermusafir dengan Rasulullah S.A.W”, lalu Syuraih pun bertanyakan kepada Ali, Ali menjawab: “Rasulullah S.A.W. membenarkan (kaum muslimin) menyapu khuf untuk tempoh tiga hari bagi mereka yang bermusafir, dan sehari semalam untuk mereka yang bermukim”. (H.R. Muslim, hadis no. 276)
Banyak lagi hadis-hadis lain yang menceritakan perihal menyapu khuf ini daripada riwayat para shabat yang berlainan. Boleh dikatakan periwayatan tentang keharusan menyapu khuf mencapai bilangan “mutawatir maknawi”. Ini menjadikan sesetengah golongan Hanabilah (pengikut mazhab Ahmad bin Hanbal) menjadikan kepercayaan harus menyapu khuf sebagai sebahagian daripada aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah. Majoriti umat Islam juga beriman dengan keharusan menyapu khuf, kecuali golongan Syiah Imamiyyah yang menafikan bahawa Rasulullah S.A.W. mengharuskan menyapu khuf. Pandangan mereka dalam hal ini ditolak oleh umat Jumhur ulama kaum muslimin.
Syarat Menyapu khuf
Untuk seseorang itu boleh menyapu khuf, dia mestilah menepati beberapa syarat. Antaranya ialah:
a) Dia hendaklah memakai khuf hanya selepas dia telah mengambil wudhuk yang sempurna (dan telah membasuh kedua kakinya terlebih dahulu).
Selepas berwudhuk barulah beliau boleh memakai khuf. Jika wudhuknya terbatal selepas memakai khuf tersebut, jika beliau ingin mengambil wudhuk yang baru, beliau tidak perlu membasuh kakinya lagi, malah cukup dengan menyapu bahagian atas khuf nya sahaja”. Dalil untuk syarat ini ialah tegahan Rasulullah terhadap Mughirah bin Syu’bah dari membuka khufnya, kerana baginda telah berwudhuk secara sempurna sebelum memakai khuf tersebut. (Telah diterangkan sebelum ini)
b) Khuf tersebut hendaklah menutupi bahagian kaki yang dibasuh ketika wudhuk. (Hendaklah ia menutupi kaki sehingga paras buku lali). Dalilnya ialah khuf yang dikenali sebagai khuf ialah yang menutupi kaki sehingga buku lali. Jika ada stokin kulit yang menutupi kaki tetapi tidak menutupi buku lali, maka ianya tidak dipanggil khuf oleh orang Arab.
c) Hendaklah ia menghalang air dari menembusinya.
Ini merupakan syarat yang diletakkan oleh mazhab Syafi’i. Bagi sesetengah mazhab lain, mereka tidak meletakkan syarat ini. Oleh sebab itu, menurut sesetengah mazhab, harus bagi seseorang untuk menyapu stokinnya sebagai menggantikan khuf seperti yang akan kita perbincangkan nanti.
d) Hendaklah ia diperbuat daripada kulit yang suci dan telah melalui proses penyucian. Ini kerana kulit yang najis tidak boleh dibawa bersolat.
Tempoh menyapu ke atas khuf


Tiada khilaf di kalangan ulama muslimin berkaitan tempoh diharuskan menyapu ke atas khuf. Bagi mereka yang bermusafir, mereka boleh menyapu khuf tanpa membukanya selama tiga hari tiga malam. Bagi mereka yang bermukim pula (sperti mereka yang berada di dalam rumah dan menyapu khuf kerana cuaca yang sejuk), tempoh mereka diharuskan menyapu khuf hanyalah satu hari satu malam sahaja. Jika habis tempoh tersebut, orang yang memakai khuf tersebut hendaklah membuka khuf nya dan mengambil wudhuk yang sempurna seperti biasa dan jika dia ingin, dia boleh memakainya kembali dengan tempoh yang baru pula.




Cara menyapu khuf

Ali R.A. yang telah berkata: “Jikalaulah urusan agama hanya berdasarkan akal semata-mata, nescaya tapak kaki khuf lebih utama untuk disapu daripada atasnya. Dan daya pernah melihat Rasulullah S.A.W. menyapu telapak khufnya juga kadang-kadang”. (H.R. Abu Daud, hadis no. 162).

Berdasarkan hadis tersebut dapatlah kita fahami bahawa cara menyapu khuf ialah dengan menyapu air ke atas lapisan atas khuf, iaitu dasar atas kaki dan bukannya telapak bawah kaki. Walau bagaimanapun, berdasarkan hadis itu juga dapat kita fahami bahawa tiada kesalahan juga untuk menyapu bawah telapak khuf. Dalam mazhab Syafi’i perbuatan tersebut dianggap sunat. Maknanya, selain daripada menyapu air di bahagian atas khuf dengan sebelah tangan, sebelah tangan yang lain pula menyapu bawah telapak khuf (Lihat: al-Bugho, Mustafa, al-Fiqh al-Manhaji, j. 1, h. 67)



Perkara yang membatalkan penyapuan khuf
Terdapat tiga perkara yang membuatkan seseorang itu tidak boleh lagi menyapu khuf dan terpaksa mengambil wudhuk secara normal.

a) Jika si pemakainya membuka khuf tersebut.
Maknanya, jika seseorang itu telah memakai khuf dengan wudhu yang sempurna dan ingin menyapu khuf selepas itu, beliau tidak boleh membukanya. Jika beliau membuka khuf tersebut, beliau tidak boleh lagi menyapu khuf itu kecuali selepas wudhuk sempurna yang baru.

b) Habis tempoh penyapuan.
Jika cukup tempoh tiga hari tiga malam pemakaian khuf bagi orang yang bermusafir dan juga sehari semalam bagi mereka yng bermukim, mereka tidak lagi boleh menyapu khuf lagi. Sebaliknya mereka hendaklah mengambil wudhuk yang baru untuk memakainya semula dengan tempoh yang baru.

c) Berlaku hadas besar .
Jika seseorang yang memakai khuf berhadas besar ketika memakai khuf, beliau hendaklah menanggalkan khufnya untuk mandi wajib. Beliau tidak boleh mandi wajib dengan memakai khuf dan sekadar menyapunya sahaja. Safwan bin ‘Asal telah meriwayatkan dari Rasulullah S.A.W. : “Sesungguhnya baginda telah menyuruh kami menyapu ke atas khuf ketika kami bermusafir, dan tidak menanggalkannya selama tiga hari berturut-turut. (Tidak kiralah) kerana kencing ataupun buang air besar, kecuali jika kami berjunub (maka kami wajib menanggalkannya dan mandi)”. (H.R. al-Tarmidhi, hadis no. 96)

engage at sheffield?

huhu.., sory for today..it's seriously a joke..not for real.i'm going to sheffield for 1 week- winter retreat by majlis syura muslimun United Kingdom and Ireland.hopefully, i got somehing  from there and sharing it  wif u and da rest.
REMINDER:
dont forget to bring these stuffs:

1-sleeping bag(it's cold there)
2-fully charged phone( contact friends)
3-bottle(my Mr.messy!=p)
4-clothes(at least 4 + pyjamas)
5-plastic(keep my shoes in it  so that x ilang)
6-chocolates(need to alas perut)
7-fleece(seejuuuukk)
8.specs-(cant see da world without spared eyes=p)
9.Al-QURAN(very important-bring it always, read it in the train)

p/s: engage with Perhimpunan Musim Sejuk at sheffield.lolz~
      sye xkan mempermainkan prasaan awk lar..sorry..oh yeah??
      hehe =p

Tuesday, 21 December 2010

Mashup by sam tsui

i love this video
love sam tsui
cute even u r short!
u hav a melodious voice
i've a crush on u
serious??
lolz
;p

tetttttttttttt..my WRONG!!

oh my God, ya Allah~ i have made a mistake, consider it as serious mistake i think..hurm, i have bought an iphone 4 for him which is not genuine.feel bad right now!where he has been?? he needs to know this-a serious matter. i have to blame myself for this time.i'm bad!=(

SeRabut SeraBai

it's 7 49 pm

cant sleep
-----
cant do assignment
------
hungry
--------
lazy
----------
bored
-----------

a tale from my heart

salam..hmm..mmm..i come back finally..writing a blog again.yes, this blog would be different..time has changed, so did I. insyaAllah this blog will be different from the one that i have before.it will be a tale from my heart.hopefully i can use this blog to da fullest-telling from bottom of my heart.

cube of love